آموزش طرز تهیه کالباس خانگی به سبک بازاری اما خوشمزه و سالم

آموزش طرز تهیه کالباس خانگی به سبک بازاری
اشتراک گذاری
آنچه در فود فست خواهید دید

آموزش طرز تهیه کالباس خانگی به سبک بازاری اما خوشمزه و سالم

سوسیس و کالباس دو مورد از غذاهای بسیار خوشمزه هستند که همه افراد بخصوص اغلب کودکان و نوجوانان به آن علاقه دارند. ترکیبات این دو غذا به‌طور کامل با هم مخلوط و چرخ می‌شوند؛ به همین دلیل برخی افراد آن را غذایی ناسالم می‌دانند و ترجیح می‌دهند تا در خانه، به شکل سالم‌تر و بهداشتی‌تر آن را تهیه کنید. آشنایی با طرز تهیه کالباس خانگی خوشمزه و سالم با روشی ساده به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی راحت، این ماده غذایی خوشمزه را تهیه کنید.

طرز تهیه کالباس خانگی به سبک بازاری با روشی ساده

مواد لازم برای تهیه کالباس خانگی خوشمزه و سالم

مرحله اول از آموزش فست فود سالم ، آشنایی با مواد لازم آن است. برای تولید کالباس، از گوشت‌های مختلفی استفاده می‌شود. خوش‌طعم‌ترین و پرطرف‌دارترین طعم کالباس، کالباس مرغ است که برای تهیه آن به مواد زیر احتیاج دارید:

  • سینه یا فیله مرغ به‌اندازه 500 گرم. طبق آموزش‌های کاربردی در وب‌سایت فود فست چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانید در کنار سینه مرغ، از ران مرغ نیز استفاده کنید.
  • یک عدد زرده تخم‌ مرغ
  • یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت
  • دو قاشق غذاخوری سرپر آرد گندم
  • دو عدد سیر
  • 5 قاشق غذاخوری روغن‌ مایع
  • هویج، قارچ، فلفل ‌دلمه‌ای و زیتون سبز به میزان دلخواه
  • خلال پسته سه قاشق غذاخوری
  • یک قاشق‌ چایخوری نمک
  • فلفل سیاه و فلفل قرمز
  • پودر آویشن
  • پودر دارچین
  • پاپریکا
  • پودر تخم گشنیز
  • جوز هندی
  • پودر سیر
  • پودر هل

استفاده از ادویه‌ها کاملاً دلخواه است و شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود، بعضی از ادویه‌ها را حذف کرده و ادویه‌های جدیدی را جایگزین کنید. میزان ادویه لازم که برای تهیه کالباس خانگی وجود دارد، به‌اندازه نصف قاشق‌ چای‌خوری است؛ درواقع مجاز هستید که از هر ادویه به‌اندازه نصف قاشق‌چایخوری استفاده کنید.

چنانچه تعادل طعم‌ها برایتان اهمیت نداشته باشد و علاقه داشته باشید که طعم یکی از ادویه‌ها بیشتر باشد، می‌توانید میزان بیشتری از آن را استفاده کنید.

طرز تهیه کالباس مرغ

برای تهیه کالباس مرغ در خانه، کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

مرحله اول: آماده‌سازی مرغ

در این مرحله باید 500 گرم مرغی که آماده کرده‌اید را به‌خوبی شسته و استخوان‌های آن را جدا کنید. دقت کنید که برای تهیه کالباس، مرغ به‌طور کامل پخته نمی‌شود؛ بنابراین باید در شستن آن وسواس زیادی به خرج دهید. پس از شستن مرغ، اجازه دهید تا کاملاً خشک شود و آب اضافی آن خارج شود. سپس مرغ را درون مخلوط‌کن یا غذاساز می‌ریزیم تا کامل چرخ شود. مرغ را به حدی چرخ کنید تا کاملاً بافت خود را از دست بدهد. اگر از چرخ‌گوشت استفاده می‌کنید، لازم است سه بار مرغ را چرخ کنید.

طرز تهیه کالباس خانگی به سبک بازاری با روشی ساده

مرحله دوم: استفاده از سیر

سیر خواص آنتی‌ باکتریال دارد و علاوه‌برآن، باعث می‌شود تا غذا طعم بهتری پیدا کند و همچنین باعث می‌شود طعم زهم و خامی گوشت مرغ از بین برود. دو عدد سیر را رنده کنید و به مرغ اضافه کنید. همچنین می‌توانید در مرحله اول، سیر را در کنار مرغ درون غذاساز یا چرخ‌گوشت قرار دهید.

مرحله سوم: افزودن زرده تخم‌ مرغ

حال نوبت به استفاده از زرده تخم‌ مرغ می‌رسد. یک عدد زرده را به مواد اضافه کرده و آن را با لیسک هم بزنید. دقت کنید برخی‌ها توصیه می‌کنند که یک تخم ‌مرغ کامل را به مواد اضافه کنید؛ اما در اغلب موارد سفیده تخم ‌مرغ باعث می‌شود که بوی بدی در کالباس ایجاد شود. طبق آموزش‌های مهدیه جندی معروف مادر فست فود ایران، استفاده از زرده تخم مرغ باعث می‌شود که مواد کالباس قوام بیشتری پیدا کنند، بدون آن که بوی تخم‌ مرغ در آن باقی بماند.

مهدیه جندی | متخصص فست فود های سالم معروف به مادر فست فود ایران

مرحله چهارم: ادویه‌ها

ادویه‌ها را به میزان دلخواه اضافه کنید و مواد را با لیسک مخلوط کنید. در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید از مخلوط‌کن نیز برای ترکیب ‌کردن ادویه با مواد استفاده کنید.

مرحله پنجم: افزودن آرد و نشاسته ذرت

در این مرحله باید در ابتدا یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را به کالباس اضافه کنید. سپس آن را ورز دهید. پس از آن نیز باید آرد گندم را اضافه کنید. آرد گندم باید مرحله ‌به ‌مرحله به مواد اضافه شود. در برخی مواقع دو قاشق آرد برای این میزان از مواد کم است و باید مقدار آرد بیشتری به آن اضافه کنید. همچنین در مواقعی ممکن است دو قاشق آرد زیاد باشد و لازم نباشد که از همه آن استفاده کنید.

آرد باید به حدی باشد که چسبندگی مواد از بین برود. البته مواظب باشید که از آن زیاد استفاده نکنید که باعث خشک ‌شدن بیش از حد مواد می‌شود.

مرحله ششم: استفاده از روغن‌ مایع

در این مرحله 5 قاشق روغن را به مواد اضافه کرده و شروع کنید به ورز دادن آن. ورز دادن باید حتماً با دست انجام شود؛ استفاده از لیسک و مخلوط‌کن  در این مرحله ایده مناسبی نیست. ورز دادن مواد با دست باعث می‌شود که پس از تهیه‌ شدن کالباس، بافت آن منسجم باقی بماند و کالباس تکه‌تکه نشود.

مرحله هفتم: اضافه ‌کردن موارد دلخواه به کالباس

تا این قسمت از آموزش، مواد اولیه و اصلی کالباس آماده شده است. حال نوبت به استفاده از موارد دلخواه شما می‌رسد.

  • در صورتی که تمایل داشته باشید، می‌تواند خلال پسته و یا حتی مغز پسته را به‌طور کامل به مواد اضافه کنید.
  • قارچ یکی از موادی است که باعث می‌شود کالباس شما لذیذتر شود. برای استفاده از قارچ می‌توانید آن را به‌صورت خام، در ابعاد دلخواه قطعه‌قطعه کنید و به مواد اضافه کنید. روش بهتری نیز برای این کار وجود دارد که باعث می‌شود قارچ طعم بهتری بگیرد. در ظرفی مقداری آب به جوش آورید و به‌اندازه یک قاشق غذاخوری آب ‌لیمو به آن اضافه کنید. سپس قارچ‌هایی که برش داده‌اید را درون آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 3 دقیقه بجوشد. آب‌لیمو باعث می‌شود که رنگ قارچ سفید بماند. پس از سه دقیقه، قارچ‌ها را آبکش کرده و درون آب یخ بگذارید تا خنک شود. سپس قارچ‌ها را به مواد اضافه کنید.
  • برای استفاده از هویج نیز باید آن را آب‌پز کنید و سپس به‌صورت نگینی و یا با رنده درشت آن را خرد کنید.
  • فلفل ‌دلمه‌ای نیز می‌تواند رنگ و طعم جذابی به کالباس ببخشد. فلفل دلمه‌ای را به‌صورت خام در کالباس استفاده کنید.

به همین ترتیب اگر مواد دیگری نیز در نظر دارید، می‌توانید به کالباس اضافه کنید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید.

آموزش طرز تهیه کالباس خانگی به سبک بازاری

مرحله هشتم: پخت کالباس

حال که مواد کاملاً آماده شده است، نوبت به پخت کالباس می‌رسد. این مواد را داخل کاور های مخصوص کالباس و یا سلفون معمولی قرار دهید و آن را رول کنید. دو طرف آن را به‌خوبی ببندید که هیچ هوایی در آن جریان نداشته باشد. پس از لایه اول، چندلایه سلفون و یا فویل دور کالباس بپیچید.

سپس باید سلفون را در ظرفی قرار دهید که بخارپز شود. مقداری آب جوش درون یک قابلمه بزرگ بریزید. یک آبکش مخصوص بخارپز و یا یک قابلمه کوچک را درون قابلمه بزرگ قرار داده و کالباس را درون آن بگذارید. درب قابلمه بزرگ را ببندید و شعله گاز را در حالت متوسط قرار دهید. حال باید 90 دقیقه زمان بدهید که کالباس آماده شود.

مرحله نهم: آخرین مرحله از طرز تهیه کالباس خانگی خوشمزه و سالم

در این مرحله باید سلفون یا فویل‌های بیرونی کالباس را جدا کرده و کالباس را تنها با یک ‌لایه سلفون درون یخچال قرار دهید تا خنک شود. 12 ساعت زمان لازم است که کالباس به‌طور کامل آماده شود. اگر برای مصرف آن عجله دارید، می‌توانید چند ساعت آن را درون فریزر قرار دهید.

طرز تهیه کالباس گوشت و سوسیس

طبق همین مراحل می‌توانید با استفاده از گوشت‌های دیگر، کالباس‌های متفاوتی تهیه کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که باید از گوشت‌های کم‌چرب و در صورت امکان بدون چربی استفاده کنید. همچنین به‌جای 500 گرم مرغ، از 300 الی 350 گرم گوشت قرمز استفاده کنید.

آموزش سوسیس خانگی و سالم تا حدودی با آموزش تهیه کالباس متفاوت است؛ اما تهیه سوسیس هم به‌اندازه تهیه کالباس ساده و بدون دردسر انجام می‌شود.

 

نوشتهٔ پیشین
5 روش کسب درآمد از دوره آموزش سوسیس و کالباس
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه سوسیس خانگی مرغ با طعم بیرون اما با روشی ساده
keyboard_arrow_up